rakan niaga katanya..pukimon go!

sharing kali ni lbh pd perkongsian emosi..
something yg da lama aku nak share..
kengkonon nak jg hati member..
tp xder saper kesah jg hati aku.

da setahun lbh aku merantau kt tempat org..
da bnyk yg aku belajar..
yg pasti bkn semua nye indah..
bkn mcm drama tv3suku..

dr mula bukak kedai tu..
sbb percaya kt kwn aku serabut..
bila org lbh pikirkn untung sendiri tp x pikir susah org lain..

slow2 aku kayuh blik tuk berada di zon selesa..
kije sendri bkn senang..
lg2 saemua handle sensorg..

kerap kali jumpa org yg bg ayat manis..
"kite niaga ni kene sama2 mmbntu.."
kite yg hati suci ni bodoh2 caya jer lah..
bile kwn mintak diskaun dua tiga ratus kite bg..
bile turn kite mintak kurang ckt rm30 pon berkira mcm 3jota!
yess..itu lah melayu..

tu lom termasuk bila deal harga lain..
bila nak bayar harga lain..
kot makin kurang ok gak...
mi makin mahal..

aku ni bkn la baik benor..
tp sentiasa ingt dlm rezeki kite ni ada rezeki org len..
suka nak kongsi..
tapi bila kite kongsi..
semua yg keluar duit aku kuar sorg..
yg untung dia sapu bersih..

ada gak yg wat muka manis..
ajak collab..
aku ni ssh nak upkn harga org..
sbb xnak org ckp untung atas angin..
pastu bila da bg job..
nak deal ngn cust pon aku deal kn..
dgn bangga ckp nak bg percent ckt wat duit minum..
hampir sekurun senyap...sbb duit da dpt kn..
sblm dpt ari2 msg tanye KABO katanyer..
burit kaulah~

kdg2 aku ni berlebih kurang kengkonon nak bljr..
sbb aku ni org baru..
x kisah sgt paymnt..
tp bila org berjimba2 kite kije mcm nak gila..
duit ciput pon nak berkira...
itu memang jilake la..
aku ni klu job ciput pon sehabis baik nak bg org paymnt yg cun..
sbb duit boleh cari...
klu xder pekerja jgn mimpi la kije nak satel..

aku telan semua ni..
sebab caya yg rezeki ada kt mn2 pon..
org yg menyusahkn rezeki org ni satu masa nanti..
life dia akn jd lg susah dr org len..

sekadar renungan..
lps ni lbh berhati2..
bkn berkira..
tp apa yg org buat kt aku..
aku akn bls sejibik mcm tu..

lesson learn..
target nak kaya sblm hujung tahun ni still on! 
pedulikkan manusia jiwa shaitoon itew..
ayuhh cari duit..

Comments

Popular posts from this blog

salam ramadhan..

semester breaks mean HEAVEN!!

piss off!